. Revista de Educaţie Fizică, Sport şi Ştiinte Conexe
ROLUL GIMNASTICII ŞI DANSULUI ÎN REEDUCAREA CAPACITĂŢILOR MOTRICE LA COPIII CU SINDROM DOWN
31 martie 2014
Domeniu:

MORARU C., HODORCĂ R.M., VASILESCU  D.

Rezumat
Sindromul Down, produs de trisomia 21, reprezintă prima cauza de retard mental și este cea mai frecventă boală cromozomială. Printre tulburările de motricitate remarcate la copiii cu sindrom Down, datorate hipotoniei musculare și hiperlaxității în articulaţii, se remarcă întârzieri în dezvoltarea motorie, tulburări de echilibru, de coordonare şi de realizare motrică. De aceea studiul are ca scop conceperea şi aplicarea unui sistem de mijloace şi utilizarea lor sub forma unui program adaptat în funcție de particularităţile somatice şi psihologice ale copiilor, având în vedere motivarea acestora spre activităţi fizice. Programul utilizat a fost implementat sub forma unor structuri de exerciţii specifice gimnasticii şi dansului, urmărind o serie de obiective, ca: dezvoltarea deprinderilor de autonomie personală, formarea stăpânirii de sine şi antrenarea autocontrolului, dezvoltarea abilităţilor motrice, dezvoltarea schemei corporale şi  dezvoltarea fizică armonioasă. Ipoteza cercetării a avut în vedere îmbunătăţirea condiției fizice a copiilor cu sindrom Down prin practicarea unor activități fizice adaptate. În studiu au fost cuprinși 3 copii cu sindrom Down fiind sub observare la Centrul Penilla din Iași. Probele aplicate copiilor au fost cele din bateria de teste FUNfitness. În urma aplicării acestora s-a constatat, în medie, o creștere a stabilității unipodale (de la 8.49 s initial la 11.33 s final), o scădere a timpului de execuție la testul de ridicare din așezat (inițial 18.83 s, final 16.52 s) și o îmbunătăire a forței musculaturii abdominale prin creşterea numărului de repetări  (inițial 48.33, final 51.66). În urma interpretării datelor, putem concluziona că exerciţiile de gimnastică și dans adaptate copiilor cu sindrom Down, au dezvoltat multă încredere și curaj și au condus la  îmbunătățirea capacităților motrice și psihomotrice a acestora.

Moraru C. full text.pdf
pdf