. Revista de Educaţie Fizică, Sport şi Ştiinte Conexe
PROCENTAJUL FACTORILOR DE DECIZIE AL FANULUI ECHIPEI DE FOTBAL POLITEHNICA IAŞI
14 decembrie 2009
Ciprian Constantin Paraschiv, Petronela Paraschiv

Rezumat:
Sunt multe decizii în sport pe care suporterii le iau zilnic, decizii care aduc câştig direct sporturilor cum ar fi: frecventarea, vizionarea la televizor, ascultarea radioului, jocurile video, comerţul şi alte produse sau servicii aducătoare de venit pe care le-ar putea oferi un anumit sport unui fan.
Un instrument pentru a afla modul prin care fanii iau decizia de a participa la un eveniment sportiv ar putea să-l reprezinte chestionarul. Scopul chestionarului  este de a facilita înţelegerea acelor factori care influenţează fanii atunci când iau o decizie în sport. El reprezintă o metodă de diagnostic dar totodată de evaluare, ce ar putea ajuta cluburile sportive să îşi formuleze obiectivele în vederea conectării cu suporterii şi să îşi evalueze eventualul progres
Pentru a ilustra cum pot fi mai bine examinaţi aceşti factori, am luat exemplul echipei de fotbal Politehnica Iaşi, echipă care caută să-şi îmbunătăţească participarea suporterilor cu 10% faţă de anul precedent. Prima sarcină a acestui club este de a identifica factorii determinanţi pe care suporterul îi ia în considerare atunci când se decide să meargă la un meci. Aceşti factori pot fi identificaţi de echipa marketigo-managerială a clubului folosindu-se de experienţă, intuiţie, feedback, sondaje şi/sau alte date care pot face aproximări rezonabile asupra indicilor ce influenţează suporterii. După ce s-au identificat aceşti factori, am încercat să determinăm valoarea procentuală şi influenţa pe care aceştia o exercită asupra fanului atunci când acesta alege să meargă la meci.
Chestionarele ce au cuprins întrebări închise au fost aplicate pe un număr de 400 de respondenţi, recte spectatorii care au părăsit stadionul la sfârşitul primului meci din returul Ligii I (sezonul competiţional 2008/2009), Politehnica Iaşi – Universitatea Craiova. Ele au fost redactate astfel încât să determine interesul respondenţilor, să necesite cât mai puţin timp pentru completarea acestora, dar totodată să reflecte răspunsuri relevante, semnificative.
Înmulţind procentajul din coloana ce reflectă importanţa factorilor cu procentajul din coloana ce indică calitatea relativă a acestora, obţinem o coloană cu rezultate care, însumate, dau un punctaj final de 60,5%. Dacă procentajul tuturor factorilor de decizie al fanilor echipei de fotbal Politehnica Iaşi ar fi fost la cota ideală, scorul final ar fi fost de 100%.
Cu cât este mai mare punctajul final după utilizarea acestor chestionare, cu atât mai eficace este clubul în a atrage spectatorii la meci. Această metodă poate fi de folos echipei marketingo-manageriale a clubului pentru a identifica zonele care necesită îmbunătăţiri, precum şi arealurile în care clubul poate investi mai inspirat banii pentru a atrage spectatorii la stadion